MW-Motoren (Mark Wilmink Motoren) is hèt adres voor:
- Moto Guzzi V50 Nato Specialist
- Nieuwe onderdelen; alle kleine modellen (V35-V50-V65) , grote modellen en nieuwe modellen Guzzi!
- Gebruikte onderdelen voor de V50 Nato en andere kleine V-modellen
- NOS (New Old Stock) onderdelen
- Onderhoud, reparatie en revisie; alle kleine modellen (V35-V50-V65) en grote modellen en nieuwe modellen Guzzi!
- Bandenwissel en balanceren
- Occasions
- Zandstralen
- Glasparelstralen
- Ultrasoonreinigen
- Verzinken onderdelen
- Trommelen en coaten benzinetanken
- Laswerkzaamheden (TIG, MIG/MAG, AUTOGEEN)
- Draai- en freeswerkzaamheden
- Spuiten en Poedercoaten
- Technische ondersteuning
- Advies
- Uitlezen met TEXA DIAGNOSTIC
Over Mark Wilmink Motoren
In 2008 begon de V50 Nato hobby van Mark Wilmink met het aanschaffen van een V50 Nato om mee te gaan toeren. Met als achtergrond een studie werktuigbouwkunde kon hij ideaal de motor zelf onderhouden.
Met de technische duikerij en wrakduiken op de Noordzee en de Zeeuwse wateren stopte Mark eind 2007. Tijd voor een nieuwe hobby 😉
Als winterproject kocht Mark in 2008 een tweetal V50 Nato’s, om er één van te restaureren/reviseren, de andere diende als donor. Een mooie hobby was ontstaan. Met de werkplaatshandboeken van defensie ernaast en met vallen en opstaan, heeft Mark kennis en ervaring opgedaan met het werken aan de V50 Nato.
Doordat hij tijdens het reviseren regelmatig (zeer nette) onderdelen opkocht die hij gebruikte voor het project en de onderdelen die niet werden gebruikt weer verkocht, wisten andere V50 Nato rijders Mark te vinden voor advies over revisie en onderhoud en uiteraard de onderdelen.
Op het internet was weinig informatie te vinden over de V50 Nato en om die reden maakte Mark de website: www.motoguzziv50nato.nl. Een website met foto’s, technische gegevens en onderhoudswerkboeken.
Door de combinatie van: “van je hobby je werk maken” en “mooier kunnen wij het niet maken, wel makkelijker” startte Mark Wilmink in 2013 het bedrijf MW-Motoren. Dit uit een hobby ontstaan bedrijf runde hij naast zijn dagelijkse werk als docent in het Voorgezet Onderwijs.
Waar in het begin alleen werd gesleuteld aan V50 Nato’s, is de ervaring en expertise al snel uitgebreid met de grotere modellen Moto Guzzi. En sinds 2020 kun je er ook terecht voor de nieuwere modellen Moto Guzzi.
De werkplaats aan de Ambachtstraat in Borne werd begin 2016 in gebruik genomen.
Door toenemende drukte in het bedrijf is Mark zich vanaf maart 2019 volledig gaan inzetten voor MW-Motoren.
Begin januari van 2023 werd het tweede lustrum gevierd en bestaat MW-Motoren 10 jaar.
Een gezellige eenmanszaak met goede hulp en ondersteuning van een aantal familieleden.
Uit de media
MARK WILMINK STORT ZICH FULLTIME OP DE MOTO GUZZI 50 NATO
Klassieke legermotoren voor de liefhebbers
Vanaf 2 maart stort Mark Wilmink zich fulltime in de handel, onderhoud en reparatie van Moto Guzzi 50 Nato motoren en kleine modellen Guzzi, die van 1983 tot 1985 speciaal voor het Nederlandse leger werden gemaakt. “Een uit de hand gelopen hobby”, noemt Wilmink het zelf. De motor, waarvan er rond de 1350 gemaakt zijn, kent een internationale schare liefhebbers. “Studenten, vutters, maar ook oud-dienstplichtigen die er ooit in het leger hun eerste rijles op hebben gehad. Een stukje nostalgie.”
Een nieuwe hobby
De 40-jarige Wilmink zocht een nieuwe hobby nadat hij gestopt was met wrakduiken in de Noordzee. “In 2007 heb ik mijn eerste motor gekocht. Een Moto Guzzi, want vroeger had een buurjongen een Moto Guzzi Falcone en als kind was ik al gefascineerd door het leger en alles wat daarom heen speelt. Sleutelen aan zo’n motor vond ik met mijn opleiding werktuigbouwkunde ook wel leuk en op een gegeven moment heb ik er van twee één gemaakt.” Het was het begin van specialisme dat resulteerde in een eigen bedrijf: MW-Motoren. Hij begon informatie te verzamelen over onderdelen en lanceerde een website, specifiek over dit type motor.
Koude Oorlog motor
De Moto Guzzi 50 Nato, van Italiaanse makelij, werd tot 2006 gebruikt door het leger. “Het is een echte Koude Oorlog motor, waarvan er veel paraat stonden, maar nooit gebruikt werden.” Voor het geval er oorlog zou uitbreken waren er ook voldoende onderdelen aangeschaft. Goed ingepakt om mogelijk zware omstandigheden te overleven. “Je bent er soms heel druk mee om al die verpakkingen af te pellen!”, lacht Wilmink. De motoren en onderdelen vinden hun weg over de hele wereld, waar liefhebbers vallen voor de stoere motor met het speciale geluid. Steeds vaker vroeg men Mark Wilmink om advies en onderdelen.
Van hobby naar bedrijf
Van het één kwam het ander en liefhebbers uit alle windstreken wisten hem te vinden. De keukentafel zat zaterdags vol met mensen die dezelfde liefde voor de motor voelen als hij. Een bedrijfspand huren aan de Ambachtstraat 8D was een logische volgende stap. Daar was ruimte voor verkoop en onderhoud van de Moto Guzzi V50, maar ook voor straalwerkzaamheden en ultrasoon reinigen van onderdelen van andere klassieke motoren.
Het werd steeds drukker, maar nog steeds werd de hobby, die al bijna geen hobby meer genoemd kon worden, gecombineerd met een baan in het onderwijs als docent biologie. November vorig jaar besloot Wilmink dat de combinatie niet meer te doen was en nam de beslissing om zich fulltime op zijn bedrijf te storten. “Spannend? Ach, ik heb er goed over nagedacht, maar het is natuurlijk niet de weg van de minste weerstand.”
Eind januari nam hij afscheid als docent biologie van het Bonhoeffer College in Enschede. Toch best een dingetje. “Misschien begin ik hier wel een leerwerkplek en kom ik toch nog weer een beetje in het onderwijs.” En is de stap van leraar biologie naar legermotoren niet een hele grote? “Het is allebei ‘groen’, ha ha! En duurzaam ook, hoor. 98 procent wordt gerecycled!” (AJ/DdG)
Onvoorwaardelijke liefde voor de Moto Guzzi V50 NATO
De Moto Guzzi V50 NATO.
Voor de meeste motorrijders is het niet een motor waar zij al jaren over dromen. Een militair uiterlijk, een beetje lomp, geen chroom en al tientallen jaren oud. Mark Wilmink uit het Twentse Borne zweert er echter bij, net als een kleine groep andere motorrijders in Nederland. Jaarlijks houdt hij samen met een kleine 50 enthousiastelingen een Moto Guzzi V50 NATO motortreffen in Enter.
“De liefde voor Moto Guzzi ontstond dankzij een buurjongen. Ik was een jaar of 12 toen hij enkele Falcones kocht”, kijkt de nu 41-jarige Wilmink terug. “De Falcone is een eencilinder machine die door de Italiaanse politie werd gebruikt. Ik heb mijn buurjongen in die tijd regelmatig geholpen bij het sleutelen aan die motoren. Vervolgens mocht ik achterop en maakten we tochtjes.”
Maar als Wilmink 18 wordt, komt er geen motorrijbewijs. “Ik heb jaren aan wrakduiken gedaan op de Noordzee. Toen ik hier mee stopte, heb ik in 2007 alsnog mijn motorrijbewijs gehaald. En daarna moest er een nieuwe hobby komen.”
‘Mooie knetterpot’
Geen Falcone voor de Tukker, maar een V50 NATO. Of eigenlijk direct maar drie stuks. Een om op te rijden en twee opknappers, waarvan hij een machine bouwde. Wilmink: “In mijn jeugd liep ik ook graag in groene legeruitrustingen en spaarde ik legerzaken. Dan kom je al snel uit bij de V50 NATO als je motor wilt rijden.”
“Ik omschrijf deze machine altijd als een mooie knetterpot”, lacht de organisator van het motortreffen. “Dat rauwe uiterlijk, die leren tassen, prachtig! En ik houd van het veerblok en het geluid dat hij produceert. Dit in combinatie met het legerverhaal, maken hem voor mij de mooiste motor. Het leuke is dat als je hiermee een weekendje weggaat, elke motorrijder even komt kijken. Want dit is geen standaard fiets.”
Opvolger van de Triumph 3TA
Eind jaren zeventig besluit de Koninklijken Landmacht dat de Triumph 3TA, waar de motorordonnansen op rijden, vervangen moet worden. Belangrijk voor het leger is dat de opvolger van de 3TA een cardanaandrijving heeft. Twee motoren komen hiervoor in aanmerking. Naast de Moto Guzzi V50 is dat de BMW R45. Uiteindelijk kiest Defensie voor de 500cc zware Moto Guzzi. Speciaal voor het Nederlandse leger worden 1.385 exemplaren gebouwd van de V50 NATO.
Omdat de motor niet veel privé wordt gereden is er ook weinig over bekend. Wilmink moet alles zelf uitzoeken en begint daarom een website om zijn kennis te delen. Hij scant handleidingen in, maakt foto’s en verzameld nog meer informatie. “En dan wordt je op een gegeven moment gevraagd om ook wat revisiewerk voor anderen te doen. Van het een kwam het ander”, lacht de liefhebber.
In 2013 besluit Wilmink officieel een bedrijf te beginnen, naast zijn werk als leraar. Twee jaar later opent hij een eigen werkplaats in zijn woonplaats en wordt hij helemaal zelfstandig. Inmiddels werken er meerdere mensen in zijn bedrijf.
Wegrotten in schuurtjes
“Er bestaan nog best veel exemplaren van de V50 NATO. Maar in veel gevallen staan deze in schuurtjes weg te rotten en komen pas tevoorschijn als iemand verhuist of overlijdt. In veel gevallen komt ie uiteindelijk dan bij mij terecht, waarna ik hem als nieuw maak. Het is hard werken, maar ik heb echt de leukste baan die er is.”
Maar het harde werken zorgt wel voor een probleem. Wilmink heeft zelf amper nog tijd om op zijn V50 te toeren. “Ik rij echt te weinig kilometers voor mijn plezier. Niet dat ik helemaal niet meer rij. Voor mijn werk zit ik nog dagelijks erop, maar dat is toch anders.”
Moto Guzzi V50 NATO Treffen
Het motortreffen in het Twentse Enter was dit jaar de zevende editie. “Zeven jaar geleden wilden we met een groepje liefhebbers eens een dag bij elkaar komen. Toen zeiden ze: ‘Mark, organiseer jij het maar, want jij kent de meeste mensen’. Inmiddels zijn we uitgegroeid tot een heel weekend.”
“Weet je, de deelnemers zijn zo verschillend. We hebben motorrijders uit de bouw, uit het leger, mensen met een eigen bedrijf, studenten en een dierenarts. Maar de V50 verbindt hen. Er staan op vrijdagavond zo’n 40 NATO’s en nog een kleine tien andere motoren die door het leger zijn gebruikt. Het zijn geweldige weekenden.” Wilmink ziet het helemaal zitten: “Als iedereen dan op zondag weer zonder ongelukken en met een glimlach naar huis vertrekt, dan ben ik een gelukkig man.”
Expeditie Oost: Biologieleraar wordt motormonteur
BRON: EXPEDITIE OOST / RTV OOST
Twee imposante groene bakbeesten van motoren staan voor een bedrijfspand aan de Ambachtstraat in Borne. Binnen is Mark Wilmink aan het sleutelen aan een andere motor. Type: Moto Guzzi, een roemrucht Italiaans motormerk dat al vanaf 1921 bestaat. Mark Wilmink maakt, reviseert en verkoopt ze. Hij heeft er zelfs zijn baan als docent biologie aan het Bonhoeffer College voor opgezegd. Want Moto Guzzi is zijn lust en zijn leven.
Hobby
Nadat hij was gestopt met duiken zocht Mark Wilmink een nieuwe hobby. In 2007 kocht hij zijn eerste Moto Guzzi. “Sleutelen aan zo’n motor vond ik altijd al leuk.” Uiteindelijk groeide de liefhebberij uit tot een heus bedrijf: WM Motoren. Sinds kort stort Mark Wilmink zich fulltime op de handel, onderhoud en reparatie van Moto Guzzi 50 Nato motoren en kleine modellen Guzzi.
Robuust
“Het zijn robuuste en pure motoren” zegt Mark. “Ze werden in de jaren tachtig gebruikt in het Nederlandse leger, vandaar die specifieke groene kleur”. Zijn werkplaats ligt vol met allerhande onderdelen die hij her en der opkoopt. Over gebrek aan werk heeft hij niet te klagen: de opdrachten stromen binnen. “Moto Guzzi heeft internationale schare liefhebbers. Van studenten tot vutters”.
Heerlijk
Zelf bezit hij drie Moto Guzzi’s. “Fantastisch om er op rond te toeren. Wat dat betreft breken de mooie tijden weer aan”. Speciaal voor de camera van TV Oost trapt hij een Guzzi aan. Een vervaarlijk geronk vult de ruimte. “Wat een heerlijk geluid hè”.